Meander Medisch Centrum Baarn
Wij zijn geopend ma. t/m vr. van 08:00 - 17:00 uur

Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling noemen we ook wel een zenuwbehandeling. Wanneer u last heeft van een ontsteking in het wortelkanaal van uw tand of kies, dan is een wortelkanaalbehandeling nodig.
Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal. Hierin zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten, dat heet de pulpa.

Waardoor ontstaat ontstoken zenuwweefsel?

Door tandbederf, een grote vulling , overbelasting of een trauma kan het zenuwweefsel ontstoken raken.  Dit kan gepaard gaan met pijn bij koude, warmte of met dichtbijten, maar het zenuwweefsel kan ook afsterven zonder dat u er iets van voelt. Wanneer het zenuwweefsel niet wordt verwijderd, kan de ontsteking zich naar het kaakbot, rondom de wortel, uitbreiden. Dit kunnen we op een röntgenfoto vaak goed zien. Een wortelkanaal behandeling is dan noodzakelijk om uitbreiding van de ontsteking te voorkomen en de tand of kies te behouden.

Hoe wordt een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd?
De wortelkanaalbehandeling wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd (dit is mogelijk niet het geval indien de pulpa al geheel is afgestorven). Na het maken van een röntgenfoto wordt het wortelkanaal toegankelijk geboord en de ontstoken pulpa verwijderd en schoongemaakt. Dit wordt door middel van kleine vijltjes en een desinfecterende spoelvloeistof uitgevoerd. Uiteindelijk wordt het kanaal gevuld. De tandarts maakt tussen de stappen door mogelijk één of meerdere controle röntgenfoto’s. Na de wortelkanaalbehandeling wordt de tand of kies weer afgesloten met een vulling. Als de tand of kies erg verzwakt is, kan een kroon nodig zijn.

Hoelang duurt een wortelkanaalbehandeling?
De duur van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen. Gemiddeld varieert het van 45min tot 90min. Soms zijn er meerdere afspraken nodig voor één wortelkanaalbehandeling. Dit is het geval wanneer de patiënt tussendoor wordt gezien met een pijnklacht. De behandeling wordt dan gestart om de klachten tijdelijk te verhelpen door het wortelkanaal gedeeltelijk te reinigen. De behandeling is dan dus nog niet voltooid en er wordt vervolgens een vervolgafspraak gemaakt om de wortelkanaalbehandeling verder af te maken.

Geeft een wortelkanaalbehandeling napijn?
Na een wortelkanaalbehandeling kan er napijn ontstaan die enkele dagen aanhoudt. Dit valt goed te onderdrukken met een pijnstiller.

Als de napijn na drie dagen niet afneemt of juist toeneemt, alarmeer dan de tandarts.

Meer info