Meander Medisch Centrum Baarn
Wij zijn geopend ma. t/m vr. van 08:00 - 17:00 uur

Droge mond

Speeksel voorkomt dat u een droge mond krijgt.  Een droge mond kan veel ongemakken geven. Het bewegen van uw mond gaat dan veel moeizamer en kan zelfs pijnlijk zijn en het kan lastig zijn om droog voedsel te kauwen.
Als u last heeft van een droge mond, geven de  speekselklieren te weinig speeksel af. Meestal is een droge mond voor korte duur, na lang spreken of bij stress-momenten. Echter kan een droge mond ook langdurig zijn, bij het gebruik van bepaalde medicijnen, bij bepaalde ziekten of als het hoofd-, of halsgebied bestraald wordt voor een kwaadaardig gezwel.

Speeksel heeft een belangrijke functie in onze mond, naast dat het een geleidende functie heeft dient het ook als bescherming. Bescherming voor onze tanden, tong en slijmvliezen. Het remt de vorming van bacteriën en schimmels in onze mond. Het helpt dus voorkomen dat we gaatjes krijgen door de groei van tandplak zo veel mogelijk tegen te gaan. Als u een kunstgebit heeft zorgt uw speeksel er mede voor dat uw kunstgebit lekker zit.

Wat u tegen een droge mond kunt doen ligt aan de oorzaak. Als u medicijnen gebruikt die ervoor zorgen dat u weinig of geen speeksel heeft is verandering van medicijnen een optie. Echter zal dit niet altijd mogelijk zijn. Bespreekt u dit met uw arts welke de medicijnen heeft voorgeschreven.
Als u een ziekte heeft welke niet blijvend is, bijvoorbeeld bij koorts of diarree zullen de klachten van tijdelijke aard zijn. Zorgt u ervoor dat u genoeg water drinkt. Bij iemand die niet goed ingesteld is bij suikerziekte komen ook klachten voor van droge mond. Zodra u beter bent of uw klachten van een droge mond verdwijnen.
Het stimuleren van de speekselproductie is verstandig in bovenstaande gevallen ven een droge mond. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld voedsel te eten waarop u goed moet kauwen, zoals bruine boterhammen, wortels en suikervrije kauwgom. Ook het eten van licht zure voeding stimuleert, denkt u hierbij aan fruit en komkommer. Dit zal de productie van speeksel kunnen helpen en de kans op een droge mond verkleinen.